Autonieuws

Mercedes-Benz GLS: de S-Klasse onder de SUV’s

Door Mercedes-Benz

De nieuwe Mercedes-Benz GLS is de grootste en meest luxueuze SUV van Mercedes-Benz, maar bovenal biedt hij meer: meer ruimte, meer comfort, meer luxe. De zelfverzekerde uitstraling vloeit voort uit de indrukwekkende afmetingen, die zelfs nog rianter zijn dan bij zijn voorganger (lengte +77 mm, breedte +22 mm). Een van de voordelen van de 60 mm langere wielbasis is de interieurruimte, met name op de tweede zitrij. De drie volledig elektrisch verstelbare stoelen bieden alle passagiers een genereuze hoeveelheid ruimte en een uitstekend zitcomfort. De stoelen op de derde zitrij kunnen in de bodem worden verzonken om de bagageruimte te vergroten (maximaal 2.400 liter), terwijl de stoelen op de tweede zitrij volledig kunnen worden neergeklapt. Daarnaast is er voor het eerst een zespersoons variant met twee luxe, individuele stoelen op de tweede zitrij leverbaar. In de GLS 580 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 10,0-9,8 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 229-224 g/km)1 maakt een geëlektrificeerde V8-motor met EQ Boost zijn werelddebuut – een 48V-systeem met geïntegreerde startdynamo.

Het actieve onderstel E-ACTIVE BODY CONTROL op 48V-basis biedt een buitengewoon veercomfort, een soepel rijgedrag en goede offroad-eigenschappen. Net als de GLE is de GLS voorzien van de nieuwste generatie Mercedes-Benz rijassistentiesystemen die de bestuurder optimaal ondersteunen. De nieuwe 4MATIC zorgt voor veel dynamiek op de weg en goede prestaties buiten de gebaande paden. De nieuwe GLS biedt een indrukwekkende aerodynamica in zijn segment, met een cw-waarde van 0,32. Het model beschikt over een nieuwe Carwash-functie, die ervoor zorgt dat de auto gereed is voor een bezoek aan de wasstraat met slechts één druk op de knop.

Als de S-Klasse onder de SUV’s legt de GLS zijn inzittenden in de watten, met name de achterpassagiers. Een overzicht van de voornaamste comfortfeatures:

• MBUX entertainmentsysteem achter: twee 11,6 inch touchscreens voor films, muziek en internet.

• Comfortpakket achter plus: separate tablet voor de aansturing van alle MBUX comfort- en entertainmentfuncties vanaf de achterzitplaatsen.

• Standaard elektrisch verstelbare stoelen evenals EASY ENTRY-functie, die het in- en uitstappen op de derde zitrij eenvoudig maakt.

• Eenvoudig neerklappen van alle stoelen met een druk op de knop.

• Keuze uit een achterbank met drie zitplaatsen of twee luxe, individuele stoelen met armsteunen op de tweede zitrij.

• Twee volwaardige stoelen op de derde zitrij (voor mensen tot een lengte van 1,94 meter).

• Stoelverwarming en usb-aansluitingen ook beschikbaar op de derde zitrij.

• Automatische airconditioning met vijf zones optioneel leverbaar.

Sinds 1997, toen de M-Klasse op de markt kwam, bouwt Mercedes-Benz premium-SUV’s in de VS – wereldwijd de grootste markt voor dit soort modellen. De fullsize variant GL, die ruimte biedt aan zeven personen, werd geïntroduceerd in 2006. In 2015 kwam er een facelift, die het luxueuze karakter van de tweede generatie van de grote SUV benadrukte. Bij deze gelegenheid werd de naam veranderd naar GLS. Daarnaast is het de marktleider in zijn segment – net als de S-Klasse Limousine.

Op dit moment levert Mercedes -Benz zeven modellen in het SUV-segment (GLA, GLC, GLC Coupé, GLE, GLE Coupé, GLS, G-Klasse). De SUV’s vormen een belangrijke pijler in het productportfolio van Mercedes-Benz en leveren een grote bijdrage aan de groei van het merk. Op dit moment hebben meer dan 6 miljoen klanten wereldwijd al een Mercedes-Benz SUV aangeschaft.

De nieuwe Mercedes-Benz GLS zal voor het eerst aan het grote publiek worden voorgesteld tijdens de New York International Auto Show (19 t/m 28 april 2019). Eind van het jaar zal hij bij de dealers staan in de VS en Europa. De GLS wordt geproduceerd in Tuscaloosa (Alabama/VS).

Exterieurdesign: krachtige uitstraling

Moderne luxe zowel op als naast het asfalt: dat is de designboodschap van de nieuwe GLS. De basis van zijn esthetiek wordt gevormd door de zelfverzekerde uitstraling die alleen al door de imposante afmetingen wordt gerealiseerd (lengte 5.207 mm, breedte 1.956 mm). De wielbasis van 3.135 mm, die 60 mm langer is dan die van zijn voorganger, maakt de auto aanzienlijk langer en zorgt voor harmonieuze proporties, wat wordt benadrukt door het ingetogen, elegante design van de flanken. De GLS volgt de designfilosofie van sensuele puurheid, waarbij het aantal randen en overgangen is verminderd ten gunste van fraai vormgegeven oppervlakken.

Het front van de nieuwe GLS straalt onverzettelijkheid en kracht uit met zijn steile grille met achthoekige SUV-look, opvallende verchroomde bodembeschermingsplaat voor, markante luchtinlaat én motorkap met twee powerdomes. Dit opvallende uiterlijk wordt onderstreept door het kenmerkende koplampdesign, dat zowel overdag als in het donker opvalt. De GLS beschikt standaard over MULTIBEAM LED-koplampen met in totaal 112 leds per koplamp. Deze produceren de maximale lichtintensiteit die wettelijk is toegestaan, wat betekent dat de felheid van het grootlicht pas onder de referentiewaarde van 1 lux komt op een afstand van meer dan 650 meter. De dagrijverlichting met drie led-segmenten benadrukt dat de GLS de S-Klasse onder de SUV’s is.

De GLS oogt ook van achter gezien imposant. Hiervoor zorgt met name de gespierde schouderpartij die zich uitstrekt van de achterportieren tot de achterlichten. Deze geeft de GLS een daadkrachtige uitstraling. De tweedelige achterlichten maken gebruik van led-technologie en hun 3D-look straalt diepte en soliditeit uit. De reflectors zijn verder naar beneden geplaatst, waardoor de achterlichten smaller ogen. Ze worden aangevuld door een elegante, doorlopende chromen sierlijst. De achterzijde wordt op fraaie wijze afgerond met een verchroomde bodembeschermingsplaat.

Aerodynamica: volmaakte verfijning

De nieuwe GLS heeft een cW-waarde van slechts 0,32 - een duidelijke verbetering ten opzichte van zijn voorganger (cW 0,35) en een indrukwekkend lage waarde in het segment van grote, luxe SUV’s. De uitstekende aerodynamica helpt in eerste instantie om het brandstofverbruik te verlagen en zorgt daarnaast voor minder windgeruis. Dit is een van de aandachtspunten waarop de ontwikkelingswerkzaamheden zich met name concentreerden.

Er werd speciale aandacht besteed aan de onderkant en de lucht die door het motorcompartiment stroomt. Niet in de laatste plaats vanwege de kenmerkende SUV-vorm met zijn rechtopstaande front en grote bodemvrijheid, want deze maken deze plekken gevoelig voor laagfrequente luchtstroomgeluiden. Een keur aan details is geoptimaliseerd met een groot aantal berekeningscycli, CAE-simulaties (Computer-Aided Engineering) en metingen in de windtunnel in Sindelfingen.

Interieurdesign: luxueus elegant en zeer progressief

Bij het interieur van de nieuwe GLS draait het allemaal om luxueuze, elegante esthetiek zoals wordt benadrukt met de standaard lederen bekleding. Het comfort van een luxe limousine van Mercedes-Benz wordt gecombineerd met de robuuste, progressieve details van een SUV. Het centrale element in het dashboarddesign wordt gevormd door een displayunit met indrukwekkende afmetingen. Deze is verankerd in een opvallende dashboarddrager. De dashboarddrager sluit optisch aan op de portierpanelen en het geïntegreerde sierdeel loopt eveneens door naar de portieren.

De prominent aanwezige, brede, hoog opgetrokken middenconsole vormt een robuust contrast met het dashboard dat lijkt te zweven. Kenmerkend voor offroad-voertuigen is de middenconsole voorzien van twee handgrepen. Naast de goede ergonomie zorgen lederen oppervlakken voor een moderne, luxe uitstraling. Het geheel wordt afgerond met veel sierdelen en strak aansluitende zonnekleppen. De knoppen met voelbare en hoorbare feedback zien eruit alsof ze uit een blok massief metaal zijn gefreesd.

Het grote touchscreen van het MBUX infotainmentsysteem maakt het mogelijk om alle comfortfuncties van de GLS vanaf de bestuurdersstoel te bedienen. De wens naar perfectie en vakmanschap komt naar voren in de verfijnde afwerking en de piramidestructuren van de oppervlakken. Het nieuwe multifunctionele sportstuur met zijn opvallende spaakdesign accentueert het indrukwekkende interieur van de SUV.

Interieur: een royale hoeveelheid ruimte, ook op de tweede en derde zitrij

De nieuwe GLS heeft een aanzienlijk langere wielbasis dan zijn voorganger (3.135 mm, een toename van 60 mm). Dit zorgt voor meer ruimte, met name op de tweede zitrij, waar de stoelen bovendien naar voren en naar achteren kunnen worden geschoven. De beenruimte is hier vergroot met 87 mm wanneer de stoelen zich in de achterste stand bevinden. Hierdoor is het ook gemakkelijker om in de auto te stappen.

Standaard voor de Europese markt: de zittingen van de tweede zitrij zijn gedeeld in een verhouding van 60:40 en de rugleuningen in een verhouding van 40:20:40. Als alternatief kan de Amerikaanse standaardconfiguratie worden besteld, die over twee luxe individuele achterzitplaatsen met armsteunen beschikt. Tussen de stoelen door kan heel gemakkelijk de achterste zitrij worden bereikt. Dit is met name handig wanneer er kinderzitjes op de tweede zitrij zijn geplaatst.

Alle stoelen zijn standaard elektrisch verstelbaar. Ditzelfde geldt voor het EASY ENTRY-systeem waardoor de passagiers heel eenvoudig uit en in de twee afzonderlijke zitplaatsen op de derde zitrij kunnen stappen. Hiervoor bewegen de stoelen op de tweede zitrij ver naar voren en klappen ze voorwaarts.

De stoelen op de derde zitrij zijn volwaardige zitplaatsen die geschikt zijn voor mensen met een lengte tot 1,94 meter. Deze stoelen beschikken voor het eerst over stoelverwarming. Hier zijn ook usb-aansluitingen voorhanden.

Wanneer de GLS is uitgerust met de automatische airconditioning met vijf zones, heeft de derde zitrij een eigen zone met luchtuitstroomopeningen in het dak. Deze zone heeft een eigen, elektrische verwarming en airconditioning.

Een druk op de knop is alles wat er nodig is voor het opbergen van de comfortabele stoelen en volledig gebruik te kunnen maken van de 2.400 liter bagageruimte. Met de schakelaars aan de linker- en rechterkant van de bagageruimte en aan de voorkant van de wielkasten aan de passagierskant in de C-stijlen kunnen de stoelen op de achterste rijen volledig worden neergeklapt. Het is tevens mogelijk om alle stoelen tegelijk neer te klappen door op de 'All' knop te drukken. De achterkanten van de rugleuningen zijn bekleed met tapijt en maken onderdeel uit van de vlakke, handige bagageruimte. Als de knop nog een keer wordt ingedrukt, wordt de laaddrempel met circa 50 mm verlaagd om het in- en uitladen van zware voorwerpen eenvoudiger te maken.

Nog meer comfort achterin: MBUX bediening via een tablet

Alle inzittenden profiteren in de GLS van een hoog comfortniveau, met name als wordt gekozen voor het comfortpakket achter plus. Dit pakket omvat een 7 inch Android tablet met een eigen dockingstation in de grotere, luxueuze middenarmsteun op de tweede zitrij. Met deze tablet is bediening van alle MBUX comfort- en entertainmentfuncties vanaf de zitrijen achterin mogelijk, zoals toegang tot radio, tv, media, telefoon en internetbrowser. Hiermee kan tevens het comfortpakket achter en de automatische airconditioning met vijf zones voor de achterzitplaatsen worden aangestuurd. De bestuurder kan uiteraard op elk gewenst moment de aansturing van alle opties en functies overnemen vanaf zijn stoel.

De middenconsole biedt ook een draadloze oplaadmogelijkheid voor smartphones en extra usb-aansluitingen. Achterpassagiers worden nog meer in de watten gelegd dankzij de luxe hoofdsteunen met extra kussens en de verder naar achter doorlopende middenconsole tussen de voorstoelen met bekerhouders.

Het is zelfs mogelijk om luxe stoelen met massagefunctie en airconditioning als extra optie voor het comfortpakket achter plus op de tweede zitrij te bestellen.

Het MBUX entertainmentsysteem achter is leverbaar voor alle stoelvarianten – voor nog meer entertainment en gebruiksgemak. Het omvat twee 11,6 inch touchscreens waarmee passagiers op de tweede zitrij toegang krijgen tot films en muziek, gebruik kunnen maken van de geïntegreerde internetbrowser of ritinformatie kunnen opvragen en invoeren. Elk scherm geeft de inhoud weer die door de betreffende gebruiker is geselecteerd. Naast de features die worden geboden door het MBUX infotainmentsysteem kunnen gebruikers ook hun eigen mediabestanden afspelen vanaf een mobiele telefoon, tablet of laptop. Als de GLS is voorzien van de optionele MBUX tablet achter, kan deze ook worden gebruikt voor de bediening van het MBUX entertainmentsysteem achter.

MBUX met interieurassistent

De GLS is voorzien van de nieuwste generatie van het multimediasysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Tot de verbeteringen ten opzichte van de versie in de A-Klasse, waarin dit revolutionaire systeem debuteerde, behoren twee grote 12,3 inch displays. De informatie van het combi-instrument en het mediadisplay kan eenvoudig worden afgelezen op de grote displays met hoge resolutie. Door elementen op een aantrekkelijke manier weer te geven, wordt het bedieningsgemak van de intuïtieve bedieningsstructuur onderstreept. Ook maken de fraaie graphics indruk.

De optionele MBUX-interieurassistent maakt een intuïtieve, natuurlijke bediening van verschillende comfort- en MBUX-functies mogelijk door middel van bewegingsherkenning. Een camera in de dakconsole registreert bewegingen van de handen en armen van de bestuurder en voorpassagier. Als een hand het touchscreen of het touchpad op de middenconsole nadert, verandert de weergave in het mediadisplay en worden bepaalde elementen prominenter weergegeven. Het systeem is in staat om te herkennen of de hand van de bestuurder of voorpassagier is en weet zodoende bijvoorbeeld voor welke stoel de massagefunctie moet worden ingeschakeld.

Daarnaast zijn er functies die kunnen worden aangestuurd door middel van eenvoudige handgebaren: het leeslampje kan bijvoorbeeld worden in- en uitgeschakeld door de hand uit te strekken richting de achteruitkijkspiegel. De bestuurder en voorpassagier kunnen elk een persoonlijke, favoriete functie programmeren, bijvoorbeeld ‘navigeer naar huis’ of ‘bel kantoor’.

Een unieke feature van MBUX is zijn lerende vermogen dankzij kunstmatige intelligentie. Met zijn voorspellende functies anticipeert MBUX op wat de gebruiker wil gaan doen. Iemand die bijvoorbeeld op dinsdag vaak zijn of haar moeder belt, ontvangt haar telefoonnummer als suggestie in het display op deze dag. En wie op bepaalde tijdstippen overschakelt naar een radiostation voor het nieuwsbericht, krijgt deze zender te zien als suggestie.

Ook leverbaar is een head‑up display van de nieuwste generatie waarvan de resolutie (720 x 240 pixels) en uitgebreide projectie nieuwe maatstaven creëren.

Aandrijflijn: alle benzinemotoren zijn voorzien van een geïntegreerde startdynamo en EQ Boost

Dat de nieuwe Mercedes-Benz GLS de lat hoog legt, blijkt ook uit het motorenaanbod. Krachtige zes- en achtcilindermotoren zorgen voor maximaal aandrijfcomfort en de moeiteloze vermogensafgifte die past bij een dergelijk luxe model.

Kort na de introductie van de modelserie wordt de GLS 580 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 10,0-9,8 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 229-224 g/km)2 aan het gamma toegevoegd. In deze uitvoering maakt een nieuwe, geëlektrificeerde V8-motor met 48V-systeem en geïntegreerde startdynamo zijn werelddebuut. Deze motor levert een vermogen van 360 kW/489 pk en een koppel van 700 Nm, alsmede een extra koppel van 250 Nm en 16 kW/22 pk die kortstondig beschikbaar zijn via EQ Boost. De geïntegreerde startdynamo (ISG) is verantwoordelijk voor hybride functies zoals EQ Boost en energieterugwinning, terwijl er brandstofbesparingen worden gerealiseerd die normaliter zijn voorbehouden aan hybride hoogspanningstechnologie.

ISG zorgt ervoor dat er geen riemaandrijving nodig is voor nevenaggregaten die aan de voorzijde van de motor zijn geplaatst. Daardoor is de totale lengte van de motor gereduceerd. Het compacte design van de lijnmotor creëert, samen met de fysieke scheiding van inlaat/uitlaat, ruimte voor een uitlaatgasnabehandeling. Het 48V-boordsysteem voorziet niet alleen stroomverbruikers met een hoog verbruik van energie, zoals de waterpomp en de aircocompressor, maar tevens de geïntegreerde startdynamo (ISG), die ook energie aan de accu levert met behulp van zeer efficiënte energierecuperatie.

Diesel: GLS 400 d 4MATIC

De dieselversie van de GLS worden aangedreven door de OM 656, de zescilinder lijnmotor uit de huidige motorenfamilie. Deze is leverbaar als GLS 400 d 4MATIC met 243 kW/330 pk en 700 Nm (brandstofverbruik gecombineerd: 7,9-7,6 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 208-201 g/km)2. De krachtige motor voldoet reeds aan de Euro 6d-standaard (RDE/Real Driving Emissions Step 2), die pas van kracht wordt op 1 januari 2020 voor nieuwe modellen en een jaar later voor alle modellen, zelfs onder uitdagende rijomstandigheden.

Dit wordt onder meer gerealiseerd met een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) met ASC-katalysator (Ammonia Slip Catalyst) in het uitlaatkanaal van de GLS. Dit zorgt ervoor dat de toevoeging van de AdBlue-reinigingsvloeistof nog beter wordt afgestemd op de individuele rijkarakteristiek aangezien een teveel aan ammoniak in de tweede SCR-katalysator verder wordt afgebroken. De AdBlue-tank heeft een inhoud van 31,6 liter. Net als voorheen verloopt het bijvullen eenvoudig via een separate vulopening die net als de vulopening voor de reguliere brandstoftank achter een klepje zit.

4MATIC: wendbaar op de weg, onovertroffen in het terrein

Alle varianten van de GLS zijn uitgerust met een 9G-TRONIC automatische transmissie. De brede spreiding van de versnellingen 1 tot 9 maakt een duidelijk voelbare verlaging van het toerental mogelijk en deze transmissie levert een belangrijke bijdrage aan de efficiëntie en het rijcomfort. Een tussenbak met elektronisch geregelde lamellenkoppeling is standaard. Hiermee kunnen de aandrijfkrachten tussen de assen worden verdeeld (Torque on Demand), waarbij maximaal 100% van de krachten naar één as gaat. Ook nieuw: optioneel kan worden gekozen voor een tussenbak die is aangepast voor onovertroffen prestaties in het terrein. Aanvullend op de lamellenkoppeling met Torque on Demand-functie beschikt deze tussenbak ook over een lage gearing voor terreinrijden.

Op de weg – vooral in bochten – beïnvloeden de twee volledig gekoppelde tussenbakken met Torque on Demand-functie actief de gierbewegingen van de auto om overstuur of juist onderstuur op te roepen. Dit zorgt voor nog meer rijveiligheid en dynamiek.

Rijassistentiesystemen: nog betere ondersteuning

De nieuwe GLS is voorzien van de nieuwste generatie Mercedes-Benz rijassistentiesystemen, die de bestuurder continu ondersteunen, wat betekent dat de actieve veiligheid verder is verbeterd.

Als de actieve afstandsassistent DISTRONIC met routegebaseerde snelheidsaanpassing is ingeschakeld, kan de nieuwe GLS files en langzaam rijdend verkeer herkennen met behulp van de informatie van Live Traffic, nog voordat de bestuurder mogelijk gevaar herkent. Als de auto via Live Traffic Information de locatie van de file doorkrijgt, remt hij van tevoren automatisch af naar zo’n 100 km/h.

Een nieuw onderdeel van het rijassistentiepakket plus: bij het rijden in de staart van een file kan de actieve file-assistent de bestuurder veel werk uit handen nemen, zoals de auto zelfstandig in zijn rijbaan houden en automatisch een veilige afstand tot zijn voorganger aanhouden tot een snelheid van 60 km/ h. Automatisch optrekken na een stop kan het systeem ook, mits de GLS niet langer dan een minuut heeft stilgestaan. Als de file is opgelost, accelereert de GLS automatisch naar de voor de actieve afstandsassistent DISTRONIC met routegebaseerde snelheidsaanpassing ingestelde snelheid. Heeft de bestuurder die niet ingesteld, dan kijkt het systeem naar verkeersborden en houdt het de aangegeven maximumsnelheid aan.

De aanhangwagenassistent is in Europa optioneel te bestellen voor de GLS. Het maakt met name achteruitrijden met een aanhangwagen voor onervaren bestuurders een stuk makkelijker. En het helpt ook meer ervaren bestuurders bij het trekken van langere aanhangers.

Vering: standaard luchtvering AIRMATIC

De GLS is standaard voorzien van de doorontwikkelde luchtvering AIRMATIC- met adaptief verstelbare demping plus. Deze set-up maakt gebruik van zeer complexe sensorsystemen en algoritmes om de dempingafstelling in realtime aan te passen op de wegomstandigheden en de rijsituatie. Alle componenten zijn verbeterd ten opzichte van de vorige generatie en de bevestigingen van de vering zijn eveneens verbeterd voor een maximaal rijcomfort. Daarnaast houdt de luchtvering de auto op hetzelfde niveau, ongeacht de belading.

Carwash-functie: klaar voor de wasstraat

Een nieuwe, tot de standaarduitrusting behorende feature is de Carwash- functie – die met name voor grote auto’s als de GLS erg praktisch is. Als deze functie wordt ingeschakeld, neemt de vering de hoogste stand in, waardoor de spoorbreedte vermindert als gevolg van de asgeometrie. Dit maakt het eenvoudiger om een wasstraat in te rijden en het vereenvoudigt ook het verwijderen van vuil dat zich bij het laatste offroad-avontuur in de wielkasten heeft verzameld. De volgende zaken behoren eveneens tot de Carwash-functie:

• De buitenspiegels worden ingeklapt.

• De zijruiten en het schuifdak worden gesloten

• De regensensor wordt uitgeschakeld zodat de ruitenwissers niet bewegen in de wasstraat.

• De airconditioning schakelt over naar de luchtrecirculatiemodus en na 8 seconden wordt het beeld van de 360°-camera aan de voorzijde getoond om de bestuurder te assisteren als hij de wasstraat inrijdt.

• Deze instellingen worden automatisch weer uitgeschakeld als de bestuurder de wasstraat uitrijdt en zodra de snelheid boven de 20 km/h komt.

Bijzonder intelligent onderstel: E-ACTIVE BODY CONTROL

Het optionele onderstel E-ACTIVE BODY CONTROL staat garant voor een ongekend rijcomfort en een optimale wendbaarheid én nieuwe functies zoals een vrij rijden-modus. Het werkt in combinatie met de nieuw ontwikkelde luchtvering AIRMATIC. Dit is het enige systeem op de markt waarbij de vering en de demping per wiel kunnen worden gevarieerd. Dat betekent dat het niet alleen rolbewegingen tegengaat, maar ook knik- en duikbewegingen van de carrosserie. Samen met de ROAD SURFACE SCAN en de curve tilting functie CURVE zorgt E-ACTIVE BODY CONTROL voor een uitzonderlijk hoge mate van comfort. Het systeem maakt de claim van Mercedes-Benz om het meest intelligente SUV-onderstel te bieden, volledig waar.

E-ACTIVE BODY CONTROL werd door Mercedes-Benz zelf ontwikkeld, werkt met een spanning van 48V en is als optie leverbaar. Op een slecht wegdek kan het systeem zelfs energie terugwinnen, waarmee het zo’n 50% minder energie verbruikt dan het vergelijkbare systeem op de S-Klasse. De hydropneumatiek genereert krachten die samen met de luchtvering de carrosserie van de GLS ondersteunen en dempen, onder meer bij langs- en dwarsacceleratie en bij het rijden op een glooiend wegdek.

De vrij rijden-modus is een volledig nieuwe offroad-functie die van pas komt als de GLS bijvoorbeeld vast komt te zitten in mul zand. In zo’n situatie wordt de rijhoogte meerdere keren achter elkaar automatisch verhoogd en verlaagd (als dat mogelijk is). Daardoor varieert de druk op de banden en krijgt de GLS meer tractie. Een andere functie voor offroad-inzet is de mogelijkheid om de rijhoogte per wiel aan te passen via het touchscreen van het multimediasysteem. Dat is handig in ruw terrein als bijvoorbeeld één wiel vastzit in een greppel of als één wiel volledig ingeveerd is. Dit verbetert ook de tractie en het koppel bij het wiel.

E-ACTIVE BODY CONTROL is ook uitgerust met de curve tilting functie CURVE. Die zorgt ervoor dat de GLS, net als een motorfiets, tegen de bochten in leunt, waardoor er vrijwel geen centrifugale krachten op de inzittenden inwerken. De ROAD SURFACE SCAN werkt met een stereoscopische camera en controleert continu het wegdek voor de auto. Daardoor kan het onderstel alvast inspelen op bijvoorbeeld oneffenheden in het wegdek. Op deze wijze zorgt de GLS ervoor dat de inzittenden hier minder last van ervaren.

1 De genoemde cijfers met betrekking tot brandstofverbruik en CO2-emissie zijn voorlopige cijfers die zijn vastgesteld door de technische dienst voor het certificatieproces volgens de WLTP-testprocedure en vertaald naar NEDC-cijfers. Er is nog geen EU-typegoedkeuring of een conformiteitscertificaat met officiële cijfers beschikbaar. De opgegeven waarden en de officiële cijfers kunnen van elkaar afwijken. 2 De genoemde cijfers met betrekking tot brandstofverbruik en CO2-emissie zijn voorlopige cijfers die zijn vastgesteld door de technische dienst voor het certificatieproces volgens de WLTP-testprocedure en vertaald naar NEDC-cijfers. Er is nog geen EU-typegoedkeuring of een conformiteitscertificaat met officiële cijfers beschikbaar. De opgegeven waarden en de officiële cijfers kunnen van elkaar afwijken.
|Doorsturen

Meest gelezen op Mooisites

112-meldingen

Landelijk nieuws

Regionaal nieuws

Vacatures

Ondernemend

Autonieuws

Weer